Mange tror, at en bil taber værdi når den forlader forhandleren, men man kan faktisk godt investere i biler. Vi har talt med Bil Magasinets ekspert om hvordan.

Anders Richter er redaktionschef på Bil Magasinet og er ekspert i bilers værdi. Han samler endda på dem som investeringsobjekter.

Hvordan opstod din interesse for biler?

Den har altid været der. Jeg kan ikke huske et tidspunkt, hvor jeg ikke har været interesseret i biler. Overhovedet. Da jeg var barn, købte mine forældre helt almindelige biler hvert 10. år ligesom alle andre, men familiens interesse for biler betød, at vi hver søndag kørte Jylland rundt for at kigge på biler – og kom grædende hjem uden at have købt nogen. Min bror og jeg ville gerne have ny bil hver weekend.

 

Hvornår startede du med at investere i biler?

Som 16-årig investerede jeg sammen med min far i en flot Volvo Amazon, som jeg solgte 10-12 år senere med fortjeneste. Det startede egentlig ikke som en bevidst investering; vi købte den, fordi jeg gerne ville have en bil, som ingen andre – eller ganske få – havde. For mig var det sjovt at have en ældre og lidt speciel bil. Senere købte jeg en BMW M3 E36, som blev solgt sidste år med 300% fortjeneste efter 6-7 år.

 

Havde du svært ved at skille dig af med BMW’en?

Det tog kun en halv time at sælge til den pris, jeg havde sat, og så gik der alligevel lidt jyde i den. Måske skulle jeg have sat prisen højere? Kunne jeg have fået mere? Men jeg havde brug for pengene til at købe en lejlighed, og eftersom jeg ikke rigtig kan bo i en bil, så endte det sådan.

 

Men er det ikke temmelig risikabelt at at investere i biler? De fleste taber vel værdi?

De fleste mennesker forventer, at biler falder i værdi, indtil de ryger til skrot. Men hvis man kan spotte de rigtige, kan man sagtens finde biler, der stiger mange gange i værdi. Tit og ofte bliver de her biler solgt på auktioner, hvor der er en helt speciel stemning. For de rigtigt dyre biler kan prisen stige €10.000 hver gang, der bydes. Man holder vejret, når prisen krydser en million euro.

Anders Richter har to Porscher stående i garagen. Her er det hans 996 Turbo på franske plader.
Anders Richter har to Porscher stående i garagen. Her er det hans 996 Turbo på franske plader.

 

Hvorfor investerer du i samler-biler?

Jeg er ikke uddannet indenfor økonomi, men jeg ved dog så meget, at mine penge p.t. står allerdårligst på en konto i banken. Det er bedre for mig, at mine penge står i samler-biler, fordi jeg har en viden om og god fornemmelse for bilers værdi. De biler, jeg køber, skal enten fastholde deres værdi eller tage på i værdi. Det kan ikke nytte noget, jeg køber en ny Golf GTI til 500.000 kroner, som har tabt 100.000 i værdi det sekund, jeg ruller ud over kantstenen hos forhandleren. Jeg er ikke en finansmand, der skovler penge ind, så hvis jeg skal lave en investering, skal jeg i hvert fald ikke sætte penge til.

 

Hvor mange samler-biler har du?

Jeg har lige solgt en bil og en motorcykel, så nu har jeg tre biler; en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i og en Porsche 944 Turbo fra 1987. Der er ikke så mange velholdte Porsche 944 Turbo tilbage, og den bliver i samler-kredse opfattet lidt som ‘den forkerte Porsche’. Der var ikke stor interesse for den, da jeg købte den, men i dag er den nok 2-3 gange så meget værd. Det er meget typisk for samler-biler, at de starter i toppen og falder i værdi for så at stige igen. Hvis du kan ramme det punkt, hvor de er billigst, vil de i mange tilfælde stige i værdi, når der kommer efterspørgsel på dem fra samlere. Som årene går, og folk bliver ældre og nostalgiske, drømmer de ofte om de biler, de gerne ville have, da de var børn. Der vil de typisk også have økonomisk råderum til at købe.

 

Køb en bil, du kan lide at se på og køre i. Hvis den ender med ikke at være en god investering, har du trods alt nydt at køre i den. Her er det Anders’ ‘forkerte’ Porsche, en 944 Turbo fra 1987.
Køb en bil, du kan lide at se på og køre i. Hvis den ender med ikke at være en god investering, har du trods alt nydt at køre i den. Her er det Anders’ ‘forkerte’ Porsche, en 944 Turbo fra 1987.

 

Køber du altid bilerne strategisk eller også med hjertet?

Når jeg investerer, er det allervigtigste for mig, at jeg føler noget for bilen. Det er også mit vigtigste råd til andre; at de skal investere i noget, de føler noget for. Der er ingen garanti for gevinst. Derfor er worst case scenario, at du er nødsaget til at beholde bilen – og det er ikke så dårligt, hvis du godt kan lide den. Min første Porsche købte jeg, fordi jeg forelskede mig i dens køreegenskaber og dens måde at ligge på vejen osv. Det appellerede også til mig, at der var tale om en lidt ‘anderledes’ Porsche.

 

Er der nogle biler, du ville ønske, du havde fået fingre i?

Min far og jeg savlede engang over en Ferrari 348 GT Competizione, som er lavet i 50 eksemplarer. Ferrarier er i forvejen sjældne, så det at finde en model, der er lavet i så begrænset antal, ville i dag have været en enormt god forretning.

 

Har du mistet penge på dine investeringer?

Nej. Jeg har selvfølgelig brugt penge på garageleje og løbende vedligehold af bilerne osv, men aldrig decideret tabt penge på dem.

 

BMW750
For Anders Richter gælder det om at finde så jomfruelig en bil som muligt, der gerne skal have haft få ejere. Denne BMW 750i fra 1987 tilhørte i mange år en svensk finansmand, der havde bilen stående i en parkeringskælder uden at køre i den.

 

Hvad er dit forhold til risiko?

Jeg ligger i mellem-risiko-klassen. Nogle låner penge til at købe biler, som de håber vil stige i værdi. Det har jeg ikke gjort. Indtil videre har jeg kun investeret for mine egne penge og kun i biler, der som minimum holder værdien.

 

Hvad er det skøreste, du har oplevet som bil-investor?

Det var, da jeg kørte ned gennem Europa med over 300.000 kr. i kontanter i et mavebælte. Jeg havde reserveret en Porsche 996 Turbo i Lyon i Frankrig, hævede kontanter efter bankens anvisninger i Københavns Lufthavn og kørte af sted. Det var ret nervepirrende at køre med så mange penge på sig. Sælgeren måtte, pga. nye bankregler, ikke tage imod kontanterne, så efter et længere betalings-cirkus og en kontooverførsel var vi nødsaget til at tage kontanterne med tilbage – men denne gang i Porschen.

 

Har du nogle investeringsplaner for fremtiden?

Porscherne tiltaler mig meget, fordi de er sindssygt sjove at køre i og ofte er en god investering, hvis du finder et jomfrueligt eksemplar. De kræver ikke meget mere servicering end en normal bil, så jeg kunne godt overveje at købe en Porsche mere.

 

Den gule BMW M3 E36, var en af Anders Richters første biler. Den blev solgt sidste år med 300% fortjeneste efter 6-7 år.
Den gule BMW M3 E36, var en af Anders Richters første biler. Den blev solgt sidste år med 300% fortjeneste efter 6-7 år.

 

 

I blog-serien “Vis mig din investering” taler vi med en række markante personligheder, som har en særlig passion eller indsigt, som vi synes, kan bringe en spændende vinkel på investering. Deltagerne deler deres egne holdninger og erfaringer. De forholder sig ikke til June og afspejler ikke nødvendigvis Danske Banks holdning til investering. Alle fotos i dette indlæg er venligst udlånt af Bil Magasinet.


Start din egen investering